Tips

Tips voor het volgen van een yogales

  • Als je zwanger bent, borstvoeding geeft, medicijnen slikt of een medische/psychische conditie hebt, ben je verplicht dit voor deelname aan de lessen door te geven aan de docent. Neem tevens bij twijfel contact op met je huisarts of behandelaar.
  • Draag bij het beoefenen van yoga prettig zittende (niet knellende) kleding.
  • Yoga doe je op je blote voeten, je hebt er dus geen schoenen voor nodig.
  • Het is belangrijk dat je tijdens de eindontspanning warm en behaaglijk blijft. Neem hiervoor een warme trui/sweater, sokken en een dekentje mee.
  • In verband met de hygiëne is het verplicht een yoga doek of een grote handdoek mee te nemen voor op de yoga mat.
  • Yoga matten zijn aanwezig, evenals meditatie poefjes, maar je mag natuurlijk altijd je eigen yoga benodigheden meenemen als je dat fijn vindt.
  • In de yoga ruimte zijn alleen de yoga benodigheden toegestaan, andere spullen zoals bijvoorbeeld tassen, telefoons en dergelijke zijn niet toegestaan.
  • Yoga met een volle maag is niet prettig, eet het liefst een lichte maaltijd en zorg er voor dat je deze minimaal een uur voor de les op hebt.
  • Draag liever geen sterke parfum of bijvoorbeeld sterk geurende deodorant tijdens de les.
  • 10 minuten voor aanvang van de les is de studio geopend en ben je van harte welkom.
  • Gelieve in rust en stilte de yoga ruimte te betreden met respect voor anderen.
  • Ook na de les de rust en de stilte graag respecteren.
  • Bij verhindering wordt het op prijs gesteld als je dit tijdig doorgeeft d.m.v. een email naar info@yogacara.nl.
  • Bovenal, relax, breathe and smile, …. 🙂

Cadeautip

Ken jij iemand die toe is aan een moment voor haar/zich zelf ? Geef tijd, liefde en aandacht cadeau met een cadeaubon van YogaCara. Deze kun je aanvragen d.m.v. het contactformulier in te vullen of stuur een email naar info@yogacara.nl.

RELAX, BREATHE AND SMILE, …..

Een fijne ontspannings oefening.

Neem een moment voor jezelf, zoek een rustige plek waar je, je prettig en veilig voelt. Een plek waar je deze oefening ongestoord kunt beleven en ervaren. Denk er ook aan om je telefoon uit te zetten.

Zorg er voor dat je comfortabel ligt of zit. De wervelkolom is daarbij in een zo recht mogelijke lijn (van de stuit omhoog naar de rand van de schedel) en het hoofd is in het verlengde er van. Breng de kin iets in schuin naar omlaag richting de borst waardoor je meer lengte ervaart in de nek. Sluit nu op een uitademing de ogen en keer met je aandacht naar binnen …..

Wordt je bewust van alle raakvlakken die de achterkant van het lichaam heeft met de ondergrond en sta jezelf toe te mogen ontspannen. Laat het lichaam maar zachter worden en voel hoe deze hierdoor steeds zwaarder lijkt te worden, ….. steeds steviger in contact lijkt te komen met de ondergrond. (Let wel, behoud hier bij de lengte in de rug en in de nek).

Ga dan met je aandacht naar de adem. Wordt je bewust van het ritme van de adem zonder hier iets aan te willen veranderen. Laat de adem zich maar als vanzelf ontvouwen in haar natuurlijke ritme ….. Voel hoe de adem zacht in en uit stroomt door de neus, ….. hoor het geluid van de adem, ….. neem hier de tijd voor, ….. Merk op hoe de adem rustiger wordt en zich verdiept.

Richt je aandacht vervolgens op de uitademing. Iedere uitademing laat je al je spanningen zoals bv. zorgen, angst, pijn en verdriet gaan. Adem deze uit en laat maar los. Alles wat jou niet meer dient adem je uit en laat je los. Ga hier mee door zolang je er behoefte aan hebt. Ervaar hoe het lichaam zich steeds meer en meer lijkt te ontspannen nu je alle spanningen los laat. Je ontspant telkens dieper en dieper.

Richt je aandacht dan op de inademing en adem datgene in waar je op dit moment het meest behoefte aan hebt, zoals bv. positiviteit, licht, liefde, kracht, gezondheid, ….. vul maar in. Ervaar hoe er een glimlach verschijnt op het gezicht nu je deze positieve energie inademt. Ga hier mee door tot je voelt dat het genoeg is voor jou op dit moment en laat de oefening vervolgens weer los.

Ervaar de rust en de stilte die er door deze oefening is ontstaan in het hoofd ….. in het lichaam, ….. Ervaar de rust en de stilte om je heen ….. en verblijf hier nog een tijdje in.

Kom vervolgens langzaam terug uit de ontspanning door je weer bewust te worden van alle raakvlakken die het lichaam heeft met de ondergrond, je weer bewust te worden van de plek, de ruimte waarin je aanwezig bent. Adem weer wat dieper met de buik, ….. en met de borst. Voel de tenen weer en beweeg deze even iets, ….. voel ook de vingers weer en beweeg deze even iets. Maak vervolgens alle bewegingen die prettig zijn voor jou om het gevoel van het lichaam weer helemaal terug te krijgen, maar hou de bewegingen rustig en klein ….. Misschien vind je het fijn om jezelf even helemaal uit te rekken of om jezelf juist even klein te maken en de knieën naar de borst te brengen. Doe wat past voor jou op dit moment.

Neem de tijd die je nodig hebt om weer helemaal terug te komen uit je ontspanning en kom daarna pas weer rustig tot zit of tot stand, …… nogmaals neem hier de tijd voor. Het te snel uit een ontspanning komen kan o.a. resulteren in hoofdpijn.

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen. Mocht je iets willen delen of mocht je vragen hebben dan kun je mailen naar info@yogacara.nl

Succes met deze oefening, ….. RELAX, BREATHE AND SMILE.